-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:49905 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

ليله القدر چه شبي از سال است؟
اما ليلة القدر چه شبي از سال است؟ «شكي نيست كه چنين شبي تنها برخي از شب هاي سال است، اما كدام شب؟ در اين كه ليلة القدر در ماه رمضان است ترديدي نيست؛ چون جمع ميان آيات قرآن همين را اقتضا مي كند. از يكسو مي گويد: «قرآن در ماه رمضان نازل شده است»، {V(بقره، آيه 185)V} و از سوي ديگر مي فرمايد: «در شب قدر نازل گرديده است». ولي در اين كه كدام شب از شب هاي ماه رمضان است، گفت و گو بسيار است. در اين زمينه تفسيرهاي گوناگوني شده است، از جمله: شب اول، شب هفدهم، شب نوزدهم، شب بيست و يكم، شب بيست و سوم، شب بيست و هفتم و شب بيست و نهم. ولي مشهور و معروف در روايات اين است كه در دهه آخر ماه رمضان و شب بيست و يكم يا بيست و سوم است. ازاين رو در روايتي مي خوانيم كه: «در دهه آخر ماه مبارك، پيغمبر اكرم(ص) تمام شب ها را احيا مي داشت و مشغول عبادت مي بود». و در روايتي از امام صادق(ع) آمده است كه: «شب قدر شب بيست و يكم يا بيست و سوم است». حتي هنگامي كه راوي اصرار كرد كدام يك از اين دو شب است و گفت: اگر من نتوانم هر دو شب را عبادت كنم، كدام يك را انتخاب نمايم؟ امام(ع) تعيين نفرمود وافزود: {Hما ايسر ليلتين فيما تطلب H} ؛ {Mچه آسان است دو شب براي آنچه مي خواهي M}. ولي در روايات متعددي كه از طريق اهل بيت(ع) رسيده، بيشتر روي شب و بيست و سوم تكيه شده است؛ در حالي كه روايات اهل سنت، بيشتر روي شب بيست و هفتم دور مي زند. در روايتي از امام صادق(ع) نقل شده است كه فرمود: {Hالتقدير في ليلة القدر تسعة عشر و الابرام في ليلة احدي و عشرين والاحضاء في ليلة ثلاث و عشرين H}؛ {Mتقدير مقدرات در شب نوزدهم و تحكيم آن در شب بيست و يكم و امضا در شب بيست و سوم است» كه بدين ترتيب بين روايات جمع مي شودM}، {V(تفسير نمونه، با كمي تصرف در عبارت و نيز ر.ك: ترجمه تفسير الميزان، ذيل سوره «قدر»، ج 27، ص 188)V}.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.